Een stukje menselijkheid terug in de supermarkt.
Naast dat er in de supermarkten meer verse groente en fruit verkocht wordt, zien we ook een groei in nieuwe concepten rondom verse maaltijden.
Vers bereide maaltijden in de supermarkt winnen aan populariteit omdat mensen enerzijds behoefte hebben om op één plek gezond, gemak en vers te kunnen kopen. Maar ook emotie speelt een belangrijke rol, want je koopt producten die met liefde en aandacht zijn bereid en een stukje menselijkheid terugbrengen in de supermarkt.
Met verse maaltijden, soepen, broodjes en salades in de winkel prikkel je alle zintuigen van de consument en creëer je echt een beleving. Uit onderzoek blijkt dat mensen daardoor langer in de supermarkt blijven en gemiddeld meer besteden.
Ook Food Innovatie Strateeg Femke Mosch ziet de trend van nieuwe verse maaltijdconcepten groeien. Niet zonder reden. ‘Er is iemand die voor jou op locatie de verse maaltijd maakt, daar kun je een praatje mee maken, hij kan je advies geven en een glimlach. En dat is heel veel meer waard dan een in de fabriek gemaakt maaltijd achter een glazen deur.’
Waar voorheen het aanbod vooral bestond uit Hollandse stamppot en diepvriespizza is er nu voor ieder wat wils. De kwaliteit en prijs zijn inmiddels zo interessant dat de klant steeds vaker kiest voor een verse supermarktmaaltijd als alternatief voor zelf koken.
Het uit-eten-gevoel naar huis halen. Ook horecaondernemers kijken naar mogelijkheden in de retail. Dat is niet zo gek want de Nederlander gaat gemiddeld twee á drie keer per week naar de supermarkt. Maar supermarkten halen ook steeds vaker zelf koks in huis. Een indrukwekkende steenoven of een goede keuken in de supermarkt waar terwijl je wacht of je boodschappen doet, alles vers gemaakt wordt… daar komen klanten voor terug.
Bij Serdar van PLUS Tolenaar begon het met het bereiden van maaltijden in de winkel die aan 9 collega-supermarkten werden geleverd en ze succesvol verkochten. Al snel nam de vraag toe en moest de productie extern worden opgeschaald. Mama’s Maaltijden vonden in rap tempo hun weg naar meer dan 60 supermarkten. Een instant succes. Het geheim? Focus op smaak, ze moeten echt lekker zijn. Mama’s staat voor liefdevol, gezelligheid en mama kookt lekker. Authentieke smaken, kraakvers, kleurrijk en alleen een 9 als rapportcijfer is goed genoeg.
Ook de padella’s en pizza’s bij Plus Pel t’ Lam waren vanaf de eerste dag een doorslaand succes. ’Bij dit concept moet je echt anders gaan denken’, zeg ’t Lam. Je hebt uren en marge nodig maar vooral ook moed om te investeren in lekker eten’. Klanten willen vers en gemak en er niet al te veel geld aan uitgeven. ‘‘Als je hier verse voorbereide componenten haalt, zoals aardappelen, groenten en fruit, heb je als klant voor een tientje gegeten. Daar kun je niet dezelfde boodschappen in je eentje voor halen."
Verse maaltijden in de supermarkt hebben voorlopig nog wel even de toekomst, dus voor supermarkten is dit een uitstekende manier om hun klanten te helpen het uit-eten-gevoel naar huis te halen. Wat alle maaltijden met elkaar gemeen hebben, is dat ze vers zijn, met liefde en aandacht voor gezondheid, kleur en smaak bereid. Door met de bijzondere producten die al in de winkel aanwezig te zijn, lekkere maaltijden samen te stellen, kan worden voorzien in een groeiende behoefte.