Supermarkt als blauwdruk voor onze nieuwe samenleving
'De zoektocht naar het nieuwe normaal in een anderhalvemetersamenleving', dat zijn de woorden van premier Mark Rutte. Waar het voor heel wat bedrijven nog een hele uitdaging blijkt, wordt de supermarkt gezien als blauwdruk voor de nieuwe samenleving. Want de deur naar de wereld van twee maanden geleden blijft voorlopig nog even gesloten.
Met het sluiten van de horeca kwam vanaf halverwege maart alle druk op de supermarkt te liggen. Onze uitgaven aan dagelijkse boodschappen in de supermarkt zijn wezenlijk gestegen, deels ter compensatie van wat we niet meer kunnen uitgeven bij cafe’s en restaurants. Het is nog zichtbaarder geworden hoe belangrijk de hele voedingsmiddelenindustrie, van boer tot boodschappenkar, is voor onze samenleving. Voeding is en blijft nu eenmaal een basisbehoefte.
Na een periode van hamsterwoede, lange rijen en volle karren is de rust langzaam aan het terugkeren. Maar het beeld van volle zomerse terrassen, ’s avonds lekker borrelen en eten buiten de deur laat nog wel even op zich wachten. Dat betekent dat de supermarkt nog meer dan ooit de hoeksteen van de lokale gemeenschap vormt.
Vlak na de uitbraak van de coronacrisis schakelde de supermarkt over naar een nieuwe dagelijkse manier van werken. Het protocol van het verplichtte gebruik van winkelwagentjes om gepaste afstand te houden, één klant per 10 vierkante meter en aangepaste openingstijden voor ouderen. Onbedoeld is de supermarkt een expert geworden op het gebied van creatief omgaan met de richtlijnen. Daarmee heeft de supermarkt de contouren gelegd voor de nieuwe anderhalvemetersamenleving. En zo zullen we de supermarkt nog wel een tijdje zien. De rol van de supermarkt is naast het voorzien in benodigde boodschappen ook nu vaak de reden om even de deur uit te kunnen. In beweging te zijn, een frisse neus te halen en misschien voor sommigen om even een kort gesprek te hebben die dag. Het doen van boodschappen is en blijft een sociale bezigheid met alle risico’s van dien in deze tijd.
Hoewel de meeste klanten enorm begripvol zijn en zich aan de maatregelen houden, zijn er altijd uitzonderingen. Zo zijn er altijd de waaghalzen die weigeren een winkelwagentje te nemen, toch niet alleen de winkel ingaan of niet genoeg afstand bewaren van supermarktmedewerkers en andere klanten.
Wij houden nauwlettend alle ontwikkelingen in de supermarktbranche in de gaten. En denken mee hoe we bijvoorbeeld met narrowcasting goed kunnen ondersteunen in enerzijds de informatievoorziening naar klanten, maar ook meer rust, ruimte en overzicht kunnen creëren in de winkel. Daar is nu echt behoefte aan. Het verkeer in de supermarkt is niet anders dan dat op de weg. Duidelijke bewegwijzering, ruime zichtlijnen en gerichte en gedoseerde informatie en communicatie zorgen dat mensen kunnen anticiperen. Ruimte, in de breedste zin, draagt bij aan veiligheid.
De overvloed van andere communicatiemiddelen zoals posters, borden en geprinte A4'tjes vervangen door schermen zorgt voor overzicht en duidelijke instore communicatie. In de supermarkt van nu en als blauwdruk voor andere winkels naar de toekomst toe is digitale instore communicatie een ‘must have’ aan het worden.