Het menu van de toekomst.
We hebben de traditionele Hollandse pot inmiddels grotendeels vervangen voor de lekkerste wereldgerechten. Gekruide curry, knapperige pizza’s en goedgevulde burrito’s staan dan ook bijna wekelijks op het menu. Toch zullen we ons eetpatroon nog verder aan moeten passen. Het aantal mensen op deze planeet neemt toe en de grenzen van het wereldwijde voedselsysteem worden bereikt. We zullen dus op zoek moeten naar alternatieven. In de nieuwe aflevering van het Supermarktjournaal spreken we met food designer Chloé Rutzerveld over het voedsel van de toekomst.
Samen met The Embassy of Food en de supermarkt van de toekomst stond Chloé afgelopen oktober in het Klokgebouw in Eindhoven op de jaarlijkse Dutch Design Week. Door te laten zien hoe de supermarkt er over 30 jaar uitziet, wordt de brug geslagen tussen onderzoeken van wetenschappers en producten die in de toekomst in de schappen liggen. Hoe de precieze toekomst eruit komt te zien is niet duidelijk, maar dat het schap in de supermarkt er in de toekomst anders uitziet is zeker. Om iedereen van voedsel te kunnen voorzien, zal er meer geproduceerd moeten worden. Maar om onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden zal er een omschakeling moeten plaatsvinden naar een toekomstbestendig menu. Zo zullen zeewier en algen hun plekje gevonden hebben, maar ook kweekvlees zal zijn intrede hebben gedaan in het schap.
Bitro In Vitro laat de consument met behulp van de laatste gastronomische technieken nu al kennismaken met kweekvlees. Door de opwarming van de aarde, energieverbruik en de verwachte wereldwijde voedselschaarste kan kweekvlees een duurzaam en diervriendelijk alternatief bieden voor het vlees van vandaag. Om niet alleen de smaakpapillen, maar ook de fantasie van de bezoekers te prikkelen gingen ze met bezoekers het gesprek aan over kweekvlees.
En zo ziet Chloé het ook graag. De supermarkt van de toekomst moet een plek worden om te experimenteren met ingrediënten, meer te leren over voeding en om te proeven. Een soort Sjakie en de Chocoladefabriek. Het veranderen van het consumentengedrag is een hele uitdaging en daarom zal de consument meegenomen moeten worden in het proces. Het aankaarten van nieuwe producten zal dan ook op een actieve en het liefst een interactieve manier moeten gebeuren. Want Chloé gelooft dat we in 2050 nog een stap verder gaan en ons eigen eten ontwerpen. Door middel van de nieuwste technologieën hoeven er geen hele aardappels gekweekt te worden, maar kunnen koolhydraten en eiwitten direct gekweekt worden. En zo stellen we op basis van wat we nodig hebben ons persoonlijke menu samen.